اساسنامه صندوق های قرض الحسنه
ماده 1:نام صندوق قرض الحسنه حضرت رسول اکرم (ص)
ماده 2: هدف : این صندوق با الهام از تعالیم عالیه اسلام به منظور رفع تنگناهای مالی کارکنان با اهداف ذیل تشکیل گردیده است:
الف) پرداخت وام با کارمزد 1%
ب) دریافت وام بدون بهره از منابع مختلف داخلی
ج) قبول هدایا و کمک های افراد و موسسات خیریه
د) دریافت حق عضویت از کارکنان
هـ)دریافت وجوه از محل در آمد اختصاصی دانشگاه و واحدهای تابعه جهت تقویت بنیه مالی
تبصره 1: بند (هـ) باید طوری استفاده گردد که امکان برگشت وجوه فوق به درآمد اختصاصی امکان پذیر باشد.
ماده 3: مدت صندوق نامحدود است.
ماده 4: مرکز اصلی صندوق در دانشگاه علوم پزشکی فسا می باشد.
ماده 5: کلیه کارکنان رسمی و اعضاء هیئت علمی در دانشگاه و واحدهای تابعه می توانند با پرداخت حق عضویت به طور ماهیانه و پیوسته عضو صندوق قرض الحسنه شوند و از وام با شرایط در بند(الف) استفاده نمایند. بدیهی است مبالغ پرداختی آن ها به عنوان پس انداز بدون بهره تلقی گردیده و در موقع ترک عضویت کاملاً مسترد خواهد شد.
تبصره 2: حداقل میزان حق عضویت ماهانه توسط هیئت مدیره تعیین می شود.
تبصره 3: هر عضوی که از عضویت صندوق منصرف شده و موجودی خود را دریافت کند فقط یکبار دیگر می تواند به عضویت صندوق درآید در این صورت متقاضی باید حق عضویت یکسال را قبل از پذیرش مجدداً نقداً پرداخت نماید.
تبصره 4: موجودی هر عضو در صندوق قرض الحسنه (به عنوان پس انداز) هر ماهه از طریق فیش حقوقی به اطلاع وی خواهد رسید.
ماده 6: موجودی صندوق در حسابی نزد یکی از بانک های رسمی ودولتی تحت نظر هیئت مدیره صندوق نگهداری و برای پرداخت وام از حساب مذکور استفاده می شود.
ماده 7: حق امضا چک های صادره از این حساب به منظور پرداخت وام با سه امضاء ثابت یک نفر از دانشگاه، یک نفر از بیمارستان و حسابدار خواهد بود.
ماده 8: اعضاء هیئت مدیره 5 نفر عضو اصلی که دو نفر از دانشگاه سه نفر از بیمارستان می باشند که هر چهار سال یکبار در انتخابات مجمع عمومی اعضاء بااکثریت آراء از بین داوطلبان انتخاب می شوند. ضمناً دو نفر عضو علی البدل و از هر واحد یک بازرس انتخاب می شوند.
تبصره 5: انتخاب مجدد اعضاء هیئت مدیره در دوره های بعدی بلامانع است.
تبصره 6: در صورت کناره گیری یا فوت هر یک از اعضاء انتخابی ، عضو جدید حداکثر یکماه پس از فوت یا کناره گیری از بین اعضاء علی البدل که دارای رأی بیشتری می باشند برگزیده می شوند.
ماده 9:تصویب پرداخت وام به عهده هیئت مدیره و اجرای آن به عهده حسابدار می باشد. تبصره 7: تعیین میزان حداکثر وام به عهده هیئت مدیره می باشد.
ماده 10: هیئت مدیره موظف است در اولین جلسه خود یک نفر از اعضاء را با اکثریت آراء به عنوان دبیر هیئت مدیره انتخاب نماید.
ماده 11: کلیه مکاتبات اداری صندوق و تصویب وام با امضاء دبیر هیئت مدیره خواهد بود.
تبصره 8: استفاده از خدمات اعضاء هیئت مدیره در کارهای اجرایی صندوق اولویت خواهد داشت.
ماده 12: جلسات هیئت مدیره هر شش ماه یکبار تشکیل می گردد و در موارد لازم به دعوت 2 نفر از اعضاء جلسه تشکیل خواهد شد.
ماده 13: وظایف هیئت مدیره عبارتند از:
1. تصویب آیین نامه های لازم برای انجام امور اجرایی صندوق
2. اخذ تصمیم نسبت به پذیرش اعضاء
3. قبول یا انصراف اعضاء از صندوق
4. تصویب پرداخت وام به متقاضیان
5. تعیین میزان وام پرداختی
6. تعیین مبلغ ورودیه حق عضویت
7. برگزاری مراسم انتخابات هیئت مدیره و دعوت از مجمع عمومی قبل از پایان دوره (حداقل دو ماه قبل)
ماده 14: امور مالی و حسابداری صندوق در هر واحد تحت مسئولیت شخص واحدی خواهد بود که هیئت مدیره انتخاب خواهد نمود.
ماده 15: بیلان عملیات صندوق در آخر هر سال مالی محاسبه و ترازنامه عملیات حداکثر تا یکماه پس از پایان سال مالی توسط هیئت مدیره و مسئول حسابداری صندوق بدون اعلام نام افراد وام گیرنده به اطلاع رئیس یا هیئت ریئسه و مجمع عمومی خواهد رسید.
تبصره 9: ابتدای سال مالی صندوق اول فروردین ماه سال و آخر آن 29 اسفند ماه همان سال خواهد بود. در مورد سال اول فعالیت صندوق ابتدای سال مالی ضرورتی ندارد.
ماده 16: برای دریافت وام علاوه بر اخذ ضمانت از شخص وام گیرنده در مورد بازپرداخت کلیه مبالغ وام ، ضمانت 2 نفر از کارکنان رسمی به صورت تضامنی الزامی است.
ماده 17: مدت استهلاک وام و سایر مراحل اجرایی بر اساس آیین نامه ای که به تصویب هیئت مدیره می رسد تعیین می گردد.
ماده 18: در صورتی که عضو وام گیرنده فوت نماید و راهی جهت جایگزینی بدهی فرد به صندوق پیدا نشود مبلغ بدهی او بوسیله حسابداری واحد مشخص و از مبالغ مربوط به حقوق بازنشستگی فرد برداشت خواهد شد.
ماده 19: هرگاه به عللی رابطه هر یک از اعضاء با صندوق قطع گردد(فوت،اخراج،ترک خدمت،انتقال،بازنشستگی و سایر موارد پیش بینی نشده ، عضو مذکور یا وارث یا نمایندگان قانونی او می توانند با ارائه مدارک لازم کتباً تقاضای دریافت وجود سپرده او را بنماید و استرداد وجوه سپرده با تصویب هیئت مدیره بلامانع است.
ماده 20: هیچ عضوی حق انصراف از عضویت خود را تا خاتمه بدهی وام دریافتی خود را نخواهد داشت.
ماده 21: اداره امور مالی علوم پزشکی موظف است وجوه حق عضویت و اقساط وام و ضمانت های مربوطه را از حقوق و مزایای کارمند کسر و به حساب صندوق واریز نماید.
ماده 22: در موقع ترک خدمت (فوت،اخراج،ترک خدمت،انتقال ، بازنشستگی و ... ) به هر دلیل اعضاء بایستی با صندوق قرض الحسنه تسویه حساب نمایند.
ماده 23: هرگونه تغییر در این اساسنامه منوط به دوسوم اعضاء هیئت مدیره می باشد.
این اساسنامه در 23 ماده و 9 تبصره در تاریخ 28/03/85 به تصویب هیئت مدیره رسید.